Mercedes Benz 280SE 1971 (W108)
Groot onderhoud aan de cilinderkop
Mercedes Benz 280SE 1971 Bij veel Mercedes-Benz liefhebbers is de W108 een geliefde wagen.

Dit om verschillende redenen.

Het is natuurlijk een mooi model met een typische vormgeving voor die periode en met fantastische rijeigenschappen

Bijna alle onderdelen zijn via de dealer leverbaar.

 

Er worden er in Nederland veel geimporteerd  uit de USA. Deze zijn "over het algemeen met weinig kosten door de RDW keuring te krijgen.

Zodoende rijden er in Nederland veel W108 rond als "dagelijks gebruik. Vaak worden ze voorzien van een LPG installatie ( "ja we doen het ook voor het milieu") want met de hedendaagse brandstofprijzen is het een dure dagelijkse kostganger.

Zo ook deze 280SE uit 1971. Eigendom van een van mijn collega's.

Een klassieke Mercedes-Benz stond al heel lang op zijn verlanglijstje. Na lang zoeken en bezoeken aan veel handelaren veel de keus op deze wagen. Technisch in redelijk goede staat . Maar het uiterlijk had wat aandacht nodig. Blijkbaar was na een schadegeval het lakspuiten niet goed voorbereid en dat was zichtbaar doordat de lak afbladderen.

Vooraf werd mijn advies gevraagd omtrent het ombouwen naar LPG, de aanpassingen die aan de motor gedaan moeten worden en de kosten die daar mee gepaard gaan.

Het is bekend dat een motor die op LPG loopt extra harde kleppen en klepzittingen (bijvoorbeeld Stellite) moet hebben omdat ze anders te hard inslaan. (zo ook bij loodvrije benzine).

Zonder aanpassingen aan de kleppen te doen lopen de motoren van Mercedes-Benz uit die periode  over het algemeen  goed op LPG. Dit komt omdat er standaard al harde kleppen en zittingen door Mercedes-Benz gebruikt worden in de aluminium cilinderkop.

Mijn advies op een dergelijke vraag is dan ook meestal;
Voorlopig geen aanpassingen aan de cilinderkop laten doen. Gewoon op gas gaan rijden.
De ene motor houdt het 40.000 km of meer vol.  Een andere motor geeft het na 5000 km al op met een verbrande klep.
De kosten zijn in beide gevallen nagenoeg gelijk.  Alleen als je het op een later moment doet heb je nog gelegenheid om wat te sparen voor deze cilinderkoprevisie.

 

 

Oplopende temperatuurmeter

Na een jaar kreeg deze motor spontaan last van een sterk oplopende temperatuur. Soms stond de temperatuurmeter al na 5 minuten rijden in het rood.

Bij de controle van de thermostaat bleek dat het "doorstroomgaatje" dicht zat met vuil. Hierdoor kon het warme water niet bij balg komen en bleef de thermostaatklep te lang dicht.

Toen dit verholpen was en het koelsysteem van de Mercedes goed doorgespoeld, liep de motor niet zo vaak meer warm. Maar toch bleef het probleem onregelmatig terugkomen.

Na een aantal maanden kwamen er startproblemen naar voren. De M130 motor liep na het starten op slechts 5 en soms op 4 cilinders. Na een aantal minuten snorden alle 6  cilinders weer zoals het hoorde. Ook de bougie van de 4e cilinder vervuilde sterk.

De tijd om de motor van de 280SE eens diepgaander te onderzoeken was aangebroken.

 
mb219-09.jpg (19268 bytes)
Demontage van de cilinderkop

Nadat de aircopomp, de in-en uitlaat-spruitstukken verwijderd waren kon het werk aan de kop zelf beginnen. De nokkenas en kleptuimelaars werden verwijderd en tot slot de kopbouten.

De oorzaken van de problemen waren snel duidelijk.

Bij een aantal koelwateropeningen was zoveel materiaal weggeoxideerd dat het gat niet meer door de koppakking afgedicht werd. (zie detail 2) Ook bij de koppakking waren gedeeltes weggerot.

Bij het koelwatergat tussen de 2 verbrandingsruimtes was een klein kanaaltje ontstaan waardoor druppels water in de 4e cilinder konden komen. Dit verklaarde het slechte starten en het vervuilen van de bougie.  (zie detail 1)

 

Mb219-08.jpg (13316 bytes)
Mb219-10.jpg (14954 bytes) mb219-11.jpg (12770 bytes)
 
Kalkafzetting of  "Radiator-stop"?

De oorzaak van het warmlopen van de motor was nu ook zichtbaar.

Een groot aantal waterkanalen in de kop en het motorblok zaten verstopt met een keihard materiaal.  (zie detail 1 en 2) Een boor en een baby-zaagblad waren noodzakelijk alle resten te verwijderen.

Wat de oorzaak van deze vervuiling was, weet ik niet precies, maar ik heb daar 2 ideeën over.

Als eerste: Deze 280SE was afkomstig uit California USA. Daar hebben ze van Antivries / koelvloeistof nog nooit gehoord. 30 Jaar lang is het koelwater bijgevuld met leidingwater. Hierdoor is een behoorlijke kalkafzetting in het motorblok achtergebleven.

Tweede mogelijkheid: De vorige bezitter heeft heel lang met een lek koelsysteem rondgereden. Om dit op te lossen heeft hij een aantal(?) blikjes  met "Radiator-Stop-Leak" in het koelsysteem gegooid. Of het gat in de radiator dicht gegaan is wet ik niet, maar de kanalen in het motorblok en cilinderkop in elk geval wel.

 

   
   
Het oplassen van de cilinderkop

Nadat de cilinderkop goed schoongemaakt was heb ik het aangetaste aluminium  rondom de gaten met een frees weg gehaald. Vervolgens zijn de gaten weer volgelast en wel zodanig dat  de aluminium-las ruim boven het oppervlak van de cilinderkop uitkwam.

Toen de kop weer terugkwam van het lasbedrijf heb ik de lassenglobaal gevlakt, Aan de hand van de nieuwe koppakking de dichtgelaste werden de gaten afgetekend en weer open geboord.

 

Kachelregeling W108

In de tijd dat de cilinderkop bij het revisiebedrijf was om nieuwe klepgeleiders, kleppen en harde zittingen te monteren werd de kachelregeling aangepast.

Deze 280SE komt oorspronkelijk uit California. Hier wordt de kachel meestal niet gebruikt. Vervelend effect hiervan is dat alle kabels bij deze California import vast geroest zitten.

De gehele regeling werd uit het dashboard gedemonteerd. (Een karweitje wat je beter door je schoonmoeder kunt laten doen!)

De bedieningskabels werden ontroest en met vaseline ingesmeerd. De rode, blauwe en transparante bedieningshendels zijn ook vernieuwd. Door het vast zitten van de kabels waren alle bedieningshandels afgebroken.

   
Ombouw cilinderkop naar loodvrij en LPG

Na een week was de kop weer terug.

Bij de revisie zijn extra harde kleppen en klepzittingen gebruikt zodat de motor nu probleemloos op loodvrije benzine en op LPG kan lopen. Een flinke investering, maar zoals in het begin al gezegd; "Je weet dat het een aan komt"

Gelijktijdig met het terugplaatsen van de kop werden ook alle koelwaterslangen vernieuwd. Hier de komende jaren dus ook geen omkijken meer naar.

   
Nu we toch aan deze prachtige 280SE bezig waren  zijn nog aan aantal andere mankementen aan gepakt.
  • Zo is het loopwerk van de kilometerteller gerepareerd.
  • De schakelaar van de achteruitrijdlampen afgesteld.
  • De rubber aandrijfschijf van de aandrijfas vernieuwd.
  • En tot slot alle smeernippels van de W108 weer eens lekker doorgesmeerd

Ondertussen heeft deze Mercedes-Benz 280SE weer de nodige "Miles"gelopen.
 

   

Copyright T.Bruyns 2002/2003

Geen navigatieknoppen aan de linkerkant?  Klik hier!