Mercedes Benz 219 1957
Restauratie
Mercedes Benz 219 verkoopfolder 1958 De Mercedes 219 (W105) is een goedkopere uitvoering van de 220a/S (W180).

Hij is uitgevoerd met een 6 cilinder motor (M180.921). Verder zit er minder luxe in dan in de 220S. In totaal zijn er 27.845 van gebouwd. (1955 - 1959)

Dit restauratieobject is een bijzonder geval omdat hij als sinds 1958 in dezelfde familie zit.

Op 9 november 1957 verkocht de Mercedes Benz dealer "Eerste Meierijsche Autobedrijf N.V. " (EMA) uit Eindhoven deze auto aan de eerste eigenaar. 10 maanden en 57.567 km verder ruilde hij hem weer in voor een nieuwe Mercedes.

De ouders van de huidige eigenaar kochten vervolgens deze "jahreswagen" bij de EMA.

De 219 is jarenlang intensief gebruikt geweest en daarna aan de kant gezet.

In 1989 / 1990 is door een plaatwerker het nodige laswerk verricht om de carrosserie weer in tip-top conditie te krijgen. Aan de techniek werd geen aandacht besteed en het familiebezit verdween weer voor 10 jaar, uitgekleed in een schuur, wachtend op verdere afwerking.

In december 1998 ben ik begonnen met de auto technisch onderhanden te nemen.

De vele kilometers, maar nog erger, de 22 jaar stilstand hadden hun sporen achtergelaten op de auto.

Het gehele remsysteem was vast geroest en leidingen compleet dichtgeslibt. De remcilinders, leidingen en slangen zijn vernieuwd. Ook de ATe T50 rembekrachtiger werd geheel gereviseerd.

Alle onderdelen werden eerst gestraald daarna met een 2K exposiprimer gespoten. Vervolgens werd de originele zwarte chassislak aangebracht.

mb219-09.jpg (19268 bytes) Mb219-08.jpg (13316 bytes)
Mb219-10.jpg (14954 bytes) mb219-11.jpg (12770 bytes)

 

mb219-07.jpg (33544 bytes) Een muizenfamilie had een heerlijk onderkomen gevonden onder het dashboard. Daarbij werden de isolatiematten en de kabelboom als nestmateriaal gebruikt

Nadat de binnezijde weer in de originele kleur gespoten was (mossgrun DB266) werd de nieuwe kabelboom aangebracht en aangesloten.

Boven de oude kabelboom, onder een nieuw set. Eén van de eerste onderdelen die er in gaan, de kabelboom.

Omdat de auto straks op LPG gaat rijden wordt er extra aandacht gegeven aan de cilinderkop.

In de kop werden nieuwe klepgeleiders en hardstalen zittingen gemonteerd Door de vele kilometers waren de sommige kleppen dringend aan vervanging toe.

De cilinderkop was dringend aan revisie toe. Enkele kleppen waren op de klepschotel ingescheurd.
Er werden nieuwe geleiders ingeperst, de zittingen vervangen door hard-stalen zodat de auto straks probleemloos op loodvrij en LPG kan rijden.

Vervolgens werd de kop gevlakt en de kleppen ingeschuurd op de zitting.

mb219-15.jpg (11303 bytes) Na revisie kan de kop weer terug op het blok gemonteerd worden.

Hoewel hij er nog goed uitzag, werd voor de zekerheid de nokkenasketting ook gelijktijdig vervangen.
Na montage van de kop op het blok kunnen alle andere apparaten als spruitstukken, carburateur en ontsteking weer gemonteerd worden. Ook deze onderdelen worden aan een totaal revisie onderworpen.

Dan komt het grote moment, het voor de eerste maal omdraaien van de contactsleutel. Na meer dan 20 stilstand sloeg de motor in gelijk aan. Van schrik heb ik hem gelijk weer uit gezet!

mb219-12.jpg (14027 bytes) mb219-13.jpg (14503 bytes)

Ondertussen kon met de aankleding van de binnenzijde begonnen worden. Er werd een nieuwe hemelbekleding en alle bakelietenlijsten werden weer flink opgepoets

Mb219-14.jpg (13345 bytes) Omdat de Mercedes-Benz geheel uit elkaar geweest was, waarbij ook de fusepennen en alle rubbers vernieuwd waren, was een van de eerste proefritten naar het uitlijnbedijf   Van Oers Bandenservice. Ik trof het goed, de monteur was zelf ook een oldtimer-liefhebber.

De technische afstelgegevens voor het uitlijnen van voor- en achteras had ik zelf meegenomen. Zoals ik verwachte haddeen ze die niet. Hun systeem ging niet verder terug dan de MB 200 (w110) van 1965!

Naar een aantal proefritten en nog wat nastellen werd het tijd voor de keuring bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer. (RDW).

Mb219-rdw.jpg (13799 bytes) De 219 werd op de diverse testposities flink aan de tand gevoeld.
Soms moet ook wat geluk hebben, de keurmeester was zelf een Porche 911 aan het restaureren.

Na wat discussie over de uitvoering en plaats van de buitenspiegel werd het fel begeerde keuringrapport overhandigd.

Mb219-16.jpg (7542 bytes)

 

Dan de laatste test, een grote proefrit van zo'n 350 km. De Mercedes-Benz 219 brengt ons naar de plaats waar hij in 1957  voet op "Nederlandsche bodem" zette. Het hoofdkantoor van Mercedes benz Nederland in Utrecht.

Het was een mooi project, deze W105. Vol met verrassingen, tegenvallers en veel vrije tijd.
Met enige weemoed draag ik dan ook de sleutels terug over aan de eigenaar en neem ik afscheid van de auto.

MB219 utrecht 1.jpg (37926 bytes)

update 20-03-2000

Copyright T.Bruyns 01/2000