280 SL 1969     Restauratie
Voorbeeld-foto 280SL Dit is het eindresultaat wat we voor ogen houden, een perfect gerestaureerde Mercedes 280SL in concoursstaat.

Oorspronkelijk was ons restauratieobject een "California-uitvoering". Dit is zonder cabrioletkap en met een 3e zitplaats. Hij is nu omgebouwd tot een normale standaard-uitvoering.

Ik kan niet aanraden om dit ook te doen. Het is ontzettend veel werk en een kostbare aangelegenheid.

Overweegt u om een SL aan te schaffen en er wordt u een California-uitvoering aangeboden, bedenk dan dat in ons kikkerlandje een softtop onmisbaar is. Ombouw kost u al snel Fl. 10.000 aan nieuwe onderdelen. Dit is dan nog exclusief de zorgen.

Vele uren plaatwerk achter de rug. Klaar voor de afwerking Twee ritten naar de spuiterij waren nodig voor een perfecte body te krijgen.
Na vele uren plaatwerk, lassen, schuren en vooral zweten, kan de carrosserie naar de spuiter.

Ondertussen was er tijd om de andere onderdelen onder handen te nemen. De restauratie van deze W113 duurt al enkele jaren. In die tijd zijn we op veel problemen gestuid.

 

Revisie van de versnellingsbak W113 (1) Revisie van de versnellingsbak W113 (2)
Alle delen van de auto worden zoveel mogelijk met originele ondedelen gereviseerd. Revisie achteras W113. Let op gebruik originele onderdelen.
Na enkele jaren kan weer met de opbouw begonnen worden. Nadat de carrosserie terug kwam van de spuiter, kon de opbouw weer beginnen.

Begin met de moeilijkst te bereiken delen zoals de kachel en een nieuwe kabelboom.

mb280-10.jpg (14669 bytes) Vervolgens werd de motorruimte aangekleed.

Alles werd eerst nogmaals gepast voordat het definitef aangebracht werd.

Hier bleek dat de radiator iets scheef in de auto zat. Dus moest er eerst weer wat aangepast worden.

Hierbij komt naar voren dat je dit eigelijk voor het spuiten moet doen! En is voor alle onderdelen van toepssing. Eerst alles passen, dan verwijderen en daarna pas spuiten!

Het voordeel dat je eerst alles klaar  maakt en reviseerd is dat de opbouw lekker snel gaat. Alle onderdelen liggen overzichtelijk klant en klaar op de plank.

Elke avond als je aan de Mercedes werkt zie je de auto en het resultaat "groeien", zoals hier bij het aanbrengen van de instrumenten in het dashboard.

mb280-11.jpg (16931 bytes)
mb280-12.jpg (11980 bytes) Uiteindelijk worden de voorbereidingen getrofen om de motor en de carrosserie weer samen te brengen.

De bumpersteunen werden gebruikt om de wagen op te takelen. De transportkar die enkele jaren dienst had gedaan kon eindelijk verwijderd worden.

mb280-15.jpg (16688 bytes) mb280-14.jpg (16305 bytes)

Na enkele uren takelen en sleutelen was het "huwelijk voltrokken". De motor, die reeds flink proef had gedraaid, word met vooras en al onder de carrosserie gereden en vast gemonteerd. Weer een belangrijke fase verder bij opbouw.

mb280-16.jpg (24059 bytes) De avonden daarna werden gebruikt om alles weer aan te sluiten en de auto opnieuw te starten.

Ondertussen hebben we reeds een korte proefrit gemaakt. Zonder voorruit en met slechts een stoel konden we het toch niet laten.

Een tevreden gevoel  en een traan in de ogen. (maar die kwam omdat we zonder voorruit,  zo'n 100 km/ uur wilde rijden.)

Laatste update 29 juni 2000
Wordt vervolgd ! Copyright T.Bruyns 1999