280 SL 1969 Restauratie | |
![]() |
Dit is het eindresultaat wat we voor ogen
houden, een perfect gerestaureerde Mercedes 280SL in concoursstaat. Oorspronkelijk was ons restauratieobject een "California-uitvoering". Dit is zonder cabrioletkap en met een 3e zitplaats. Hij is nu omgebouwd tot een normale standaard-uitvoering. |
Ik kan niet aanraden om dit ook te
doen. Het is ontzettend veel werk en een kostbare aangelegenheid. Overweegt u om een SL aan te schaffen en er wordt u een California-uitvoering aangeboden, bedenk dan dat in ons kikkerlandje een softtop onmisbaar is. Ombouw kost u al snel Fl. 10.000 aan nieuwe onderdelen. Dit is dan nog exclusief de zorgen. |
|
![]() |
![]() |
Na vele uren plaatwerk, lassen,
schuren en vooral zweten, kan de carrosserie naar de spuiter. Ondertussen was er tijd om de andere onderdelen onder handen te nemen. De restauratie van deze W113 duurt al enkele jaren. In die tijd zijn we op veel problemen gestuid.
|
|
![]() |
![]() |
Alle delen van de auto worden zoveel mogelijk met originele ondedelen gereviseerd. | ![]() |
![]() |
Nadat de carrosserie terug kwam van de
spuiter, kon de opbouw weer beginnen. Begin met de moeilijkst te bereiken delen zoals de kachel en een nieuwe kabelboom. |
![]() |
Vervolgens werd de motorruimte
aangekleed. Alles werd eerst nogmaals gepast voordat het definitef aangebracht werd. Hier bleek dat de radiator iets scheef in de auto zat. Dus moest er eerst weer wat aangepast worden. Hierbij komt naar voren dat je dit eigelijk voor het spuiten moet doen! En is voor alle onderdelen van toepssing. Eerst alles passen, dan verwijderen en daarna pas spuiten! |
Het voordeel dat je eerst alles
klaar maakt en reviseerd is dat de opbouw lekker snel gaat. Alle onderdelen liggen
overzichtelijk klant en klaar op de plank. Elke avond als je aan de Mercedes werkt zie je de auto en het resultaat "groeien", zoals hier bij het aanbrengen van de instrumenten in het dashboard. |
![]() |
![]() |
Uiteindelijk worden de
voorbereidingen getrofen om de motor en de carrosserie weer samen te brengen. De bumpersteunen werden gebruikt om de wagen op te takelen. De transportkar die enkele jaren dienst had gedaan kon eindelijk verwijderd worden. |
![]() |
![]() Na enkele uren takelen en sleutelen was het "huwelijk voltrokken". De motor, die reeds flink proef had gedraaid, word met vooras en al onder de carrosserie gereden en vast gemonteerd. Weer een belangrijke fase verder bij opbouw. |
![]() |
De avonden daarna werden gebruikt om alles
weer aan te sluiten en de auto opnieuw te starten. Ondertussen hebben we reeds een korte proefrit gemaakt. Zonder voorruit en met slechts een stoel konden we het toch niet laten. Een tevreden gevoel en een traan in de ogen. (maar die kwam omdat we zonder voorruit, zo'n 100 km/ uur wilde rijden.) |
Laatste update 29 juni 2000 | |
Wordt vervolgd ! | Copyright T.Bruyns 1999 |