230 SL 1966 Restauratie bodem / chassis | |
![]() |
Als je hem zo bij een handelaar ziet staan ben je al snel verkocht,
zo'n mooie Mercedes Benz 230SL, ook wel Pagode genoemd. Goed op de banden, nieuwe matten op de vloer en de lak leek wel nieuw! Als de handelaar je ook verteld dat de wagen uit California komt, wat kan er dan nog fout gaan? |
Van begin af aan was de SL al een
zorgenkindje. Maar eerlijk gezegd is dat elke oldtimer wel. Regelmatig werden er kleine dingen aan gerepareerd en vernieuwd. Maar er was ook zeer veel rijplezier met open en gesloten kap. |
|
![]() |
![]() |
Een "vervelende"
APK-keurmeester was wat ruw met zijn schroevendraaien aan het controleren en bewerkte de
zojuist ontdekte "zachte plek" tot een mini-doorgeefluik. Afgekeurd! en tijd voor een nader onderzoek en een grondige restauratie. |
|
![]() |
Na het verwijderen van de vloerbedekking en de
bitume isolatielagen kwamen de slechte plekken echt naar voren. De bodem aan de rechtervoorzijde was al 2x gerepareerd. Ondanks dat kon je door de 3 bodemplaten heen kijken. Plaat op geroeste plaatwerk zetten is nooit een goede oplossing. Ook rechts was het niet veel beter. Daar was zelfs de dwars verbinding (waar de stoel op vast zit) los van de voorste bodemplaat. De toestand van de chassisbalk had u al op foto gezien. |
Als eerste heb ik een inventarisatie gemaakt
van welke delen vervangen moesten worden. De lijst werd verder aangevuld met alle
rubbers van de ophanging, remleidingen, enz. Vervolgens vergeleken bij welke leverancier dit totaal pakket het beste in 1x kon bestellen. Dit uitzoekwerk bespaart later veel bellen, beursbezoek en wachten. |
![]() |
![]() |
Vervolgens heb ik binnen in de
auto een verstevigingsframe gelast. Dit frame voorkomt dat de auto krom gaat tijden het
verwijderen van de bodem en chassisbalk. De achteras en de benzinetank werden verwijderd. (uit principe doe ik nooit las- en slijpwerk aan een auto waar een brandstoftank in zit). Daarna kon het sloopwerk beginnen. Eerst werd de linkerkant aangepakt. De oude bodem werd er uit gezaagd en kanten weer roest vrij geslepen. |
Ook bij acterwielophanging was de verbinding van achter-dwars balk / linker chassisbalk / achterchassisbalk / binnenspatscherm door roestschade te zwak geworden. Hier werden de slechte plekken eruit gezaagd, tegen verder roesten behandeld en nieuwe stukken ingelast. | |
![]() |
![]() |
Ook aan de voorzijde
van de bodemplaat was de aansluiting met de frontplaat (bij de pedalen) flink aan getast.
Hier werd ook het slechte stuk weg gezaagd. Op de foto is tevens het binnenste van de chassisbalk te zien. Bij de balk was alleen maar de voorste punt weggeroest. Zodat de balk kon blijven zitten en gerepareerd kon worden. |
![]() |
Nadat alle slechte plekken eruit
waren, de roest verwijderd en de inwendige delen tegen verder roesten behandeld kon het
opbouwen van de linkerkant weer beginnen. Als eerste werd er nieuwe "midden-langsbalk" in gezet. Deze versteviging wordt vaak gebruikt. om de wagen op te krikken. Hierdoor gaat hij krom en gaat hij los van de bodemplaat. In de loop der jaren ontstaan hier de eerste roestproblemen.
|
![]() |
![]() |
Nu kon de nieuwe bodemplaat er
ingelast worden. Een secuur werkje, want door de vele laspunten kan de bodem gemakkelijk
krom trekken of gaan bobbelen. De linkerkant van de 230SL was nu zover klaar. Tijd om eens naar de andere kant te gaan. De rechterzijde was er veel slechter aan toe.
|
![]() |
De achterste chassisbalk was op
meerdere plaatsen doorgeroest. En er was al aan gerepareerd. De middelste chassisbalk was op vele plaatsen boterzacht en werd in zijn geheel verwijderd. Toen werd ook zichtbaar dat de aanhechting ven de chassisbalk op de dwarsverbinding door gerot was. Voor dit gedeelte werd een geheel nieuw stuk plaatwerk aangemaakt. De nieuwe originele chassisbalk bestaat uit 2 onderdelen, een binnen- en buiten-schaal, en is hier al in elkaar gelast, maar niet gemonteerd. |
![]() |
![]() |
![]() Van de hele restauratie bij de 230SL was het plaatsen en inlassen van de nieuwe chassisbalk het meest kritische werk. Veel zaken om rekening mee te houden en veel laswerk op moeilijke plaatsen. Ook aan de voorzijde werd een nieuwe originele
midden-langsbalk" in gezet. |
![]() |
![]() |
![]() |
Nu het laswerk aan de
bodem zover klaar is kan eindelijk met de afwerking begonnen worden. Het nieuwe plaatwerk werd met roestwerende zinkcompound verf gespoten en alle naden met flexibel blijvende nadenkit ingesmeerd. Vervolgens werd de onderzijde met een dikke laag "Unterschutz" op kunstofbasis ingespoten. Nu de onderzijde van de Pagode weer helemaal in orde was, werd de achteras en benzinetank weer gemonteerd. Gelijktijdig werden ook de nieuwe remleidingen en brandstof leidingen gemonteerd. Na ca. 350 uur werk kon de 230SL weer op de wielen gezet worden.
|
|
Nu kon
de binnenzijde afgewerkt worden. De naden werden afgekit, het nieuwe plaatwerk in de grondlak gespoten. Tot slot werd de binnenzijden weer in de originele kleur DB268 (Donker groen) gespoten. Nu de binnenbekleding en de stoelen er nog in en de wagen was weer gereed voor een proefrit. De wagen werd door opgehaald door een transportfirma die de 230SL naar de eigenaar in Zwitserland transporteerde. Na wat invoer- en keuring-perikelen kon hij daar de bergwegen op. Helaas begon de motor kort daarna slecht te lopen. De "gezonde berglucht" had de motor en verbrande klep bezorgd. De zoveelste kostenpost bij een toch leuke hobby!
|
|
Laatste update 05 mei 2009 | |
Copyright T.Bruyns 2000 /2019 |